NIEUWJAARSCONCERT BELGIAN NATIONAL ORCHESTRA

Maandag 6 januari 2025 - 20.15u

Emilia HOVING, dirigent
Pablo SÁINZ-VILLEGAS, gitaar

J. RODRIGO: Concierto de Aranjuez voor gitaar en orkest.
Weense walsen aangevuld met Spaanse- en Zuid-Amerikaanse muziek.

Het Nieuwjaarsconcert 2025 brengt naast de traditie van Weense walsen ook verkwikkende klassieke muziek uit Zuid-Amerika en Spanje. De wereldberoemde gitarist Pablo Sáinz-Villegas vertolkt het schitterende, bekende concerto voor gitaar van Rodrigo. Het jaar 2025 wordt met sprankelende muziek ingezet.

EMILIA HOVING

Emilia Hoving won de Finse criticiprijs 2021 als “ Best Newcomer in Arts ”en is intussen uitgegroeid tot een van de meest talentrijke jonge Finse dirigenten van vandaag. Ze treedt internationaal op met orkesten als het Royal Stockholm Philh., Luxembourg Philh., BBC Symphony, Helsinki Philh., Yomiuri Nippon Symph.en het Philh. Orchestra, waar ze een vaste gast is geworden.

Ze dirigeerde bij het Wiener Konzerthaus en maakte haar Duitse debuut als assistent bij het Orchestre Philh. de Radio France. “Sensationell” blokletterde de Berliner Tagesspiegel. In 2023/24 debuteerde ze bij de Zweedse Radio, Gothenburg Symphony, Noorse Radio, Royal Philh., Tonkuenstler Wien en het Bournemouth Symphony.

Emilia studeerde orkestdirectie aan de Sibelius Academie in Helsinki bij de professoren Sakari Oramo en Atso Almila. Ze studeerde eerder piano (vanaf 6 jaar), klarinet en cello.

emiliahoving.com

A performance of impressive sensitivity, insight and tenderness !
OPERA TODAY

PABLO SÁINZ VILLEGAS

Pablo Sáinz-Villegas is ongetwijfeld de meest virtuoze gitarist van zijn generatie en hij wordt door de internationale pers geprezen als de opvolger van Andrés Segovia en als ambassadeur van de Spaanse cultuur in de wereld.

Sinds zijn debuut met het New York Philharmonic onder leiding van Rafael Frühbeck de Burgos, heeft hij opgetreden in meer dan 40 landen en met orkesten als het San Francisco Symph., Zurich Tonhalle Orch. en het Nat. Ork.van Spanje, maar ook op locaties als de Tsjaikovski-zaal in Moskou, Musikverein in Wenen, het Concertgebouw in Amsterdam, het NCUK in Peking, de Suntory Hall in Tokio, enz. Pablo Sáinz-Villegas heeft meer dan 30 internationale prijzen gewonnen, oa. de begeerde A. Segovia Award. Als exclusieve artiest voor SONY heeft hij drie albums uitgebracht. 'The Blue Album', kwam uit in juni 2023. Pablo Sáinz-Villegas werd geboren in La Rioja, Spanje, en woont sinds 2001 in de USA.

pablosainzvillegas.com

virtuosic playing … irresistible exuberance