SYMFONIEORKEST VLAANDEREN & ESTONIAN CHAMBER CHOIR

Annely PEEBO, mezzosopraan
Benjamin HULETT, tenor
Andreas WOLF, bas

L. van BEETHOVEN: Koorfantasie - piano, koor en orkest.
L. van BEETHOVEN: Symfonie nr. 9 op. 125

Een onvergetelijke Beethovenavond met zijn zelden gespeelde prachtige Koorfantasie. We sluiten het concertseizoen af met één van de grootste muzikale meesterwerken: “ de Negende “. Geniet van het orkest, de top-zangsolisten en het bekendste koor uit Estland!

KRISTIINA POSKA

De Estse dirigente Kristiina Poska (1978, Türi) startte haar muzikale carrière in Tallinn waar ze koordirectie studeerde. Nadien trok ze naar Berlijn en studeerde er orkestdirectie aan de Hochschule für Musik. Sinds 2019 is ze chef-dirigent van Symfonieorkest Vlaanderen.

Andere recente hoogtepunten zijn de concerten met het Concertgebouworkest, Oslo Philharmonic, Orchestre National de Lille, Hallé Orchestra, Orch. Nat. de France, Janáček Philh. en het openingsconcert in Salzburg in 2020 met het Mozarteum Orchestra Salzburg. Daarnaast werkte Poska met orkesten als het HR-Sinfonieorchester, Radio-Symphonieorch. Wien, WDR Sinfonieorch. Köln, Göteborgs Symfoniker, Estonian Nat. Orch., Münchner Philharmoniker, Royal Stockholm Philh., Deutsche Kammerph. Bremen,... Kristiina Poska is ook vaste gastdirigent van het Lets Nationaal Symfonieorkest.

kristiinaposka.com

ESTONIAN PHILHARMONIC CHAMBER CHOIR

Dit kamerkoor is één van de meest bekende muziekensembles van Estland in de wereld. Het werd opgericht door Tõnu Kaljuste die nu artistiek directeur en chefdirigent is. Het repertoire gaat van Gregoriaanse gezangen tot aan de muziek van de 21ste eeuw.

Zij werkten reeds samen met toporkesten over de hele wereld en vermaarde dirigenten als: Cl. Abbado, N. Järvi, P. Phillips, M. Minkowski, C. Davis, L. Langree, G. Dudamel,... Ze waren ook al te gast op bekende podia in Hong Kong, Salzburg, Bremen, Sydney, Wenen, Amsterdam, Brussel, Singapore, Hamburg, Washington,New York, Los Angeles,...

Cd en Dvd opnamen vindt men onder de labels ECM, Virgin Classics, Harmonia Mundi,... Het koor won reeds verschillende prijzen en blinkt uit met vele lovende perskritieken.

epcc.ee