ORCHESTRE PHILHARMONIQUE ROYAL DE LIÈGE

István VÁRDAY, cello

E. ELGAR: Celloconcerto
H. BERLIOZ: Symphonie Fantastique

De Hongaarse topcellist István Várday is bekend voor zijn energie, ritmiek en elegantie in zijn emotievolle vertolkingen als cellist. Dat belooft voor het celloconcerto van Elgar. Uniek wordt zeker de monumentale Symphonie Fantastique van Berlioz. Dit stond nog nooit op het programma van de Concertvereniging.

GERGELY MADARAS

Sinds september 2019 is de jonge Hongaarse dirigent Gergely Madaras de negende muziekdirecteur van het OPRL. Geboren te Budapest in 1984 verdiepte hij zich eerst in de Hongaarse folkloristische muziek alvorens de studies fluit, viool en compositie aan te vatten in Budapest en Wenen. Door zijn muzikale inzichten en talenten werd hij al gauw dirigent te Hongarije en Frankrijk. Vervolgens stond hij reeds op de dirigentenbok van de vermaarde orkesten: BBC, Hallé, Scala, Oslo, Radio France, Royal festival Hall, Suntory-Tokio, Melbourne, Houston,…Ook zijn reputatie in de operawereld staat hoog aangeschreven en hij dirigeerde oa. de Toverfluit in Londen, La traviata, La bohème, Lucia di Lammermoor, Vanessa, ea te Amsterdam, Geneve en Budapest. Hij voelt zich op vlak van de hedendaagse muziek verbonden met G. Benjamin, G. Kurtág en P. Eötvös.

www.gergelymadaras.com

“Gergely Madaras was the impressive, authoritative conductor, keeping a grip on this seething multicoloured ocean of orchestral sound”
THE GUARDIAN

ISTVÁN VÁRDAI

István Várdai is bekend voor zijn energie, ritmiek en elegante gratie in zijn emotievolle vertolkingen als cellist in het kamermuziek- en orkestrepertoire. Als artistiek leider van het beroemde Franz Liszt Chamber Orchestra blijft hij inspirerende en creatieve programma’s presenteren. In 2024 keert hij terug naar het Fins Radio Symfonieorkest in Helsinki en gaat met hen op tournee doorheen Europa. Als gepassioneerd kamermuzikant speelde hij reeds met Vikingur Olaffson, András Schiff, Yuri Bashmet, Gidon Kremer, Mischa Maisky, Elisabeth Leonskaja, Alexei Volodin,... Hij won oa. de eerste prijzen van de ARD Comp., Geneva Int. Comp. en is jurylid bij de vermaarde Tchaikovsky Competition. Als professor volgde hij de vermaarde cellist Heinrich Schiff op aan de universiteit voor muziek te Wenen. Hij bespeelt een Stradivari uit 1673 die voorheen van de bekende Jacqueline du Pré was.

His playing was commendable for its fluidity and virtuosity, distinguished by both a fleet-fingered lightness and a rich timbre.
THE NEW YORK TIMES